☣️

☣️

Sunday

צייטגייסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

צייטגייסט (באנגלית: Zeitgeist, The Movie) הוא סרט תעודי קונספירטיבי משנת 2007, שהופק על ידי פיטר ג'וזף, ועוסק במספר נושאים וביניהם תאוריה על פיה הנצרות והיהדות הן דתות המבוססות על מסורות פאגאניות ואסטרולוגיות, תאוריית קשר על פיה פיגועי 11 בספטמבר בוצעו על ידי גורמים פליליים בממשלת ארצות הברית, השיטה הכלכלית בארצות הברית ותאוריות קשר נוספות בנוגע לשלושת נושאים אלו. הסרט יצא בחינם בגוגל וידאו ביוני 2007. גירסה מחודשת של הסרט הוצגה בבכורה עולמית ב-10 בנובמבר, 2007, בפסטיבל ארטיביסט הרביעי. הסרט משך תשומת לב ציבורית רבה, והיה במשך תקופה ארוכה אחד הסרטים הנצפים ביותר בגוגל וידאו.

חלק ראשון

החלק הראשון של הסרט נקרא "הסיפור הגדול ביותר שאי פעם סופר", והוא יוצא כנגד המקוריות של דתות רבות בעולם, ביניהם נצרות ויהדות, בטענה שהן מבוססות על מיתוסים ומסורות אסטרולוגיים שנולדו שנים רבות לפניהן. בנוסף לעידוד התאוריה לפי ישו הוא מיתוס, חלק זה טוען שישו ההיסטורי בן-כלאיים ספרותי ואסטרולוגי, שטופח ממניעים פוליטיים של רצון בשליטה.

הורוס, אל השמש המצרי, מוצג כדמות בעלת מספר תכונות דומות לאלים רבים מדתות שונות שהגיעו אחריו, ביניהם גם אטיס (אל של עמים קדמונים באסיה הקטנה), קרישנה (אל במיתולוגיה ההודית), דיוניסוס (אל במיתולוגיה היוונית), מיתרה (אל זורואסטרי), וישו הנוצרי. תכונות אלו כוללות לידה ב-25 בדצמבר, 12 חסידים, קבורה למשך שלושה ימים וקימה לתחייה, ועשיית ניסים.

הסרט טוען שההסבר לתכונות דומות אלו הוא אסטרולוגיה. לדוגמה, מוות, קבורה לשלושה ימים ולאחר מכן קימה לתחייה מבוססים, לטענת הסרט, על ההיפוך החורפי, כאשר השמש מגיעה לנקודה הנמוכה ביותר בשמיים, נראית כנחה למשך 3 ימים, ומתחילה לנוע צפונה, דבר המסמל את הלידה מחדש של הבורא הכל-יכול. זהות נוצרית-אסטרולוגית נוספת המודגשת בסרט היא הדרך בה שלושת הכוכבים בחגורת אוריון (הנקראים גם שלושת המלכים) מסתדרים בשורה עם סיריוס ב-25 בדצמבר, הכוכב הבהיר ביותר בשמיים, ומצביעים לזריחת השמש באופק. תופעה זו מושווית ללידת ישו, בה שלושה מלכים עוקבים אחר הכוכב במזרח על מנת לאתר את לידתו של ישו. ישו מטייל עם 12 חסידים, בדומה לשמש ו-12 קבוצות הכוכבים של גלגל המזלות.

לאור סדרת הטענות, הסרט מסיק שהנצרות היא מיתוס גנוסטי, שהואדר על ידי האימפריה הרומית על מנת להשיג שליטה חברתית על אירופה באמצעות דוקטרינות שנוצרו לראשונה בועידת ניקיאה. חשכת ימי הביניים, האינקוויזיציה ומסעות הצלב מתוארים כארועים ששימרו את השיעבוד של אירופה לותיקן באמצעות הנצרות.

המילים הבאות נאמרות כסיכום חלק זה: "הנצרות, יחד עם כל שאר האמונות התאיסטיות...מעצימה את אלו היודעים את האמת, אך משתמשים במיתוס על מנת להפעיל מניפולציה ולשלוט על החברה. עובדה זו מנמיכה את האחריות האנושית לכך שאלוהים שולט בכל, ובתמורה פשעים נוראיים יכולים להיות מוצדקים בשם הרדיפה האלוהית. המיתוס הדתי הוא המכשיר החזק ביותר שנוצר אי פעם, ומשמש כקרקע הפסיכולוגית שעליה מיתוסים אחרים יכולים לפרוח"





חלק שני

החלק השני של הסרט נקרא "כל העולם במה", וטוען שפיגועי 11 בספטמבר תוכננו, או אופשרו, על ידי גורמים פליליים בממשלת ארצות הברית, על מנת ליצור פחד המוני, שיעורר את דעת הקהל לתמוך במלחמות באפגינסטן ועיראק, יצדיק פגיעה בזכויות אזרח, ויגרום לרווחים של החברות שיהיו מעורבות במלחמה. הטענות מלוות בהקלטות מרשתות טלוויזיה מוכרות ואמינות כגון CNN, ABC, NBC ועוד, וצילומים של עיתונים מוכרים ואמינים כגון הניו יורק טיימס, מגזין לייף ועוד. קטעים אלו משמשים לביסוס הטענה שארצות הברית ידעה מראש על הפיגועים, שארצות הברית הניחה למטוסים להגיע ליעדם, שהבניינים התרסקו בעזרת הריסה מבוקרת ועוד. טענות נוספות שמעלה הסרט הוא ש-6 מהחוטפים כביכול, עדיין בחיים, שהחוטף של הטיסה שפגעה בפנטגון לא יכול היה להטיס את המטוס בצורה שתפגע ישירות בפנטגון, שלא נמצאו הריסות מטוסים משמעותיות בכל שלושת אתרי ההתרסקות, ושממשל בוש הסתיר את האמת מפני הועדה שחקרה את הפיגועים. את כל הטענות הללו הסרט מגבה בשידורים מערוצי תקשורת הנחשבים אמינים. חלק מהטענות הוצגו כבר בסרט 9/11 ההבדל הקטן, וממשל ארצות הברית ענה על חלקן.



חלק שלישי

החלק השלישי נקרא "אל תשימו לב לאיש מאחורי הוילון" (משפט הלקוח מתוך הסרט הקוסם מארץ עוץ). בחלק זה נטען שארצות הברית יצאה לארבעת המלחמות העיקריות שלה (מלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השניה, מלחמת ויאטנם ומלחמת עיראק) במאה ה-20 וה-21, במטרה לחזק את הכוח הכלכלי של קבוצה של בנקאים בינלאומיים. בסרט נטען שאוניית לוזיטניה נשלחה בידיעה ברורה שהוא תוטבע על ידי הצי הגרמני בעת מלחמת העולם הראשונה, וזאת על מנת לגרום לדעת הקהל בארצות הברית לתמוך בהצטרפות למלחמה. עוד נטען כי ההתקפה על פרל הארבור בזמן מלחמת העולם השניה הייתה ידועה מראש לארצות הברית, ושארצות הברית ביצעה צעדים פרובוקטיביים כלפי יפן לפני המתקפה, כך שיפן תתקיף ראשונה, ותצטייר כמדינה תוקפנית, דבר שייספק סיבה לארצות הברית להכנס למלחמה. טענה נוספת היא שהתקרית במפרץ טונקין (שהביאה לכניסת ארצות הברית למלחמת ויאטנם) בוימה על מנת לספק לארצות הברית סיבה להכנס למלחמה.

על פי הסרט, בנק הפדרל רזרב אילץ את ארצות הברית להכנס למלחמות אלו, לא על מנת לנצח בהן, אלא על מנת להנציח את הלחימה, כך שממשלת ארצות הברית תאלץ להלוות עוד כסף מהבנק, שמלווה כסף בריבית, וכך להגדיל את החוב הלאומי ואת רווחיהם של בעלי הבנק. הסרט מספק היסטוריה של הבנק, וטוען שהוא הינדס את השפל הגדול בשנות ה-30 על מנת לגנוב הון מאזרחי ארצות הברית, והיה אחראי על הנסיון להתנקש בלואיס מקפאדן, חבר קונגרס שניסה להדיח את בעלי הבנק.

חלק זה גם בוחן את האפשרות של כוונה סודית (שמקודמת על ידי שותפות הבטחון והשגשוג של צפון אמריקה), לחתור תחת החוקה האמריקאית והמטבע האמריקאי, על ידי איחוד ארצות הברית, קנדה ומקסיקו לאיחוד צפון אמריקה, שישתמש במטבע אחיד שייקרא אמרו, וזאת ללא אישור הקונגרס האמריקאי. איחוד זה ייצור מדינת-על, בדומה לאיחוד האירופי, אשר יחד עם האיחוד האפריקאי והאיחוד האסייתי המוצע, יתאחדו בטווח הארוך לממשלה עולמית אחת.

הסרט מסיק שתחת ממשלה שכזו, יושתל בהסכמה בכל אדם שבב RFID, שישמש למעקב ובקרה אחר כל אזרח, ולדיכוי של התנגדויות. הסרט מסתיים בנימה אופטימית, ומבטא את הבטחון באפשרות להפיל את הכוחות הדכאניים, ואת הנצחון הסופי של המהפכה באמצעות מודעות למצב.